SEO ken je misschien ook wel als Search Engine Optimization of zelfs de Nederlandse vertaling: zoekmachine optimalisatie of zoekmachineoptimalisatie. Dit maakt deel uit van online marketing, wat komt doordat zoekmachines, waaronder het welbekende Google, een grote invloed heeft. Je wilt namelijk dat je site een zo hoog mogelijke ranking heeft in de zoekmachine aangezien dit een grotere kans biedt om gevonden te worden door je doelgroep. Onderstaand kun je meer lezen over SEO en de verschillen tussen on-site en off-site SEO strategieën.
Wat is Search Engine Optimization?
Als er geen zoekmachines zouden zijn op het internet, zou het hartstikke moeilijk zijn om sites te vinden. Door de jaren heen is het aanbod van zoekmachines flink veranderd, maar Google is altijd gebleven sinds de intrede van dit platform. Dit kwam door hun algoritme genaamd PageRank. Dit is een methode van ranking die gedeeltelijk gebaseerd is op een technologie van Robin Li die RankDex heet. Later zou dit gebruikt worden in de Chinese zoekmachine Baidu. PageRank bepaalde eerst hoe relevant een website of een pagina is op basis van het aantal links vanuit andere sites. Sindsdien zijn er meer optimalisatiemethoden toegevoegd, waaronder bijvoorbeeld semantisch zoeken en kunstmatige intelligentie.
Wat is on-site en off-site SEO?
De betekenis van SEO kun je opsplitsten in twee delen: on-site en off-site. On-site zijn de optimalisaties die je direct op je eigen site kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld populaire zoekwoorden toevoegen in de teksten op je website, maar ook het publiceren van rich media zoals videoclips en afbeeldingen behoort tot de on-site strategieën. Off-site SEO bestaat juist uit optimalisaties die buiten je website plaatsvinden, waaronder backlinks, gesponsorde content en banner advertenties. Wordt een website ingericht volgens de richtlijnen van de zoekmachine? Dit wordt White Hat SEO genoemd. Bij manipulatie van het zoekalgoritme spreekt men juist van Black Hat SEO.