Als ondernemer heb je veel dingen aan je hoofd. Hierdoor wordt de website nog wel eens vergeten of toch wordt dit juist gezien als iets waar je niet veel aandacht aan hoeft te besteden. Toch is een goed webdesign wel erg belangrijk! Meerdere studies hebben namelijk aangetoond dat een site die goed gebouwd is meer traffic zal genereren, waardoor je bedrijf dus meer klanten krijgt. Bovendien zal je conversie verhoogd worden met behulp van een verbeterde gebruikersinterface. Het design van je website is dus wel degelijk van belang en moet goed verzorgd zijn. In deze blog vind je een paar onderdelen die hierbij een belangrijke rol spelen.
Merkidentiteit in je webdesign
Hopelijk weet je immers al hoe belangrijk je brand identity is. Maar, weet je ook al dat het van belang is om dit consistent toe te passen? Het logo van je bedrijf moet bijvoorbeeld toegepast in letterlijk alles wat je doet. Denk dus aan het drukwerk, waaronder de brochures, het briefpapier en de visitekaartjes, maar ook op in je webdesign moet het logo zeker gebruikt worden. Net als de andere kenmerken van je merkidentiteit moet dit centraal staan in je website. Zo kunnen je klanten je merk herkennen in alle vormen van communicatie. Daarom is het direct ook niet echt een goed idee om je visuele communicatie aan te passen, klanten houden hier namelijk niet van. Verwerk dus je huidige merkidentiteit in je nieuwe webdesign.
Content
Als het goed is gebruikt je bedrijf inmiddels al sociale media om te communiceren met je doelgroep. Hiervoor maak je gebruik van content. Dit moet ook toegepast worden in je webdesign. Hiermee kun je opnieuw je brand identity communiceren, maar de inhoud van je website of webshop is van belang om nog meer redenen. Zo moet je een copywriter inschakelen voor het schrijven van de inhoud, terwijl een grafisch ontwerper juist de visuele omgeving moet creëren voor je content. Zorg ervoor dat de lezer je bericht eenvoudig kan onthouden. De tekst moet dus kort en krachtig zijn. Te veel tekst kan niet onthouden worden, terwijl het ook nog eens ervoor zorgt dat de pagina er visueel rommelig uit gaat zien. Veel negatieve ruimte kan hierbij helpen, hier moet de designer van je website dus voor zorgen.
Keuzes
Hoe meer keuzes je toont op je website, hoe kleiner de kans is dat je potentiële klanten daadwerkelijk een keuze maken. Als ze iets kiezen dan zijn ze vaak ook nog niet eens echt tevreden. Dit fenomeen wordt de keuzeparadox genoemd, terwijl het ook te maken heeft met de wet van Hicks. Hieruit blijkt namelijk dat mensen langer doen over een keuze als ze meer opties hebben. Duurt het kiezen lang? Mogelijk verlaten ze dan je site zonder überhaupt iets aan te klikken. Probeer dus niet al te veel keuzes te geven in je webdesign. Natuurlijk zijn een paar keuzes wel mogelijk, maar houd het bij circa vier opties.
User interface
UI heeft grotendeels wel te maken met de look en feel van de website en gaat dan ook over het grafisch ontwerp. De prikkels die je klanten in hun klantreis moeten krijgen, kunnen ook bereikt worden door verschillende grafische ontwerpkeuzes. Zou je bijvoorbeeld sneller op een rode of groene knop met ‘doorgaan’ klikken? De kleur rood wordt aan de ene kant snel geassocieerd met ‘stoppen’, terwijl de kleur groen juist geassocieerd wordt met ‘gaan’. Aan de andere kant, kunnen de knoppen op een website met een rode huisstijl juist wel prikkelend zijn wanneer deze rood zijn. Dit soort keuzes worden allemaal meegenomen in het ontwikkelen van een sterk webdesign.
User experience
In het kort gaat UX over de gebruiksvriendelijkheid van je website: of de klant in zijn of haar customer journey, oftewel klantreis, goed wordt begeleid. Alle linkjes op de site moeten dus werken, hoe de structuur van de website in elkaar zit moet snel duidelijk zijn, klanten moeten worden geprikkeld om door te scrollen en er moet niks in de weg staan om het uiteindelijke doel van de website te bereiken. Het doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte bijvoorbeeld. Geen klantreis is hetzelfde, daarom is het belangrijk om in het design goed rekening te houden met de behoeften van je doelgroep en het zorgvuldig uitkiezen van de prikkels in het design die passen bij de klantreis van jouw klanten.
Lezen
Het is dus van belang dat je website goed leesbaar is. Hierbij moet je eigenlijk de richtlijnen van een boek hanteren. Van boven naar beneden en van links naar rechts dus. Met andere woorden, de belangrijkste informatie moet geplaatst worden aan de linkerzijde in je webdesign. Hierdoor kun je deze belangrijke boodschap beter overbrengen aan de bezoekers. Daarnaast zal dit ook nog eens de zoekmachineoptimalisatie verbeteren. Voeg bovendien zoekwoorden toe om zo beter te scoren op het gebied van SEO. Zorg er wel voor dat ze gerelateerd zijn aan je onderneming, anders zul je hoger komen in de ranking van zoekwoorden waar je eigenlijk niets mee te maken hebt. Dat heeft natuurlijk geen zin!
Het menu in een webdesign
Inmiddels hebben we vier belangrijke onderdelen van een goed webdesign besproken, maar de belangrijkste component blijft nog achter. Dit is namelijk het menu op je website. Dit kan het design echt maken of breken, wat vooral het geval is als je site bestaat uit veel pagina’s. Normaliter moet een website menu een navigatiebalk bevatten, al kun je ook een lijst gebruiken met labels die de pagina’s onderscheiden. Bij het ontwerpen van een goed webdesign is het van belang dat het menu eenvoudig te vinden en goed te begrijpen is. Hierdoor kan de bezoeker namelijk gemakkelijk en snel navigeren door je site.