Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk geld verdienen, dat is niet meer dan logisch. Hiervoor is het van belang om gebruik te maken van online marketing. Veel mensen denken dat dit maar één methode is, maar dit is absoluut niet het geval. Online marketing is juist een parapluterm voor veel verschillende online marketingmiddelen. In dit artikel informeren we je over zeven manieren.
SEA marketing
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Hierbij betaal je om ervoor te zorgen dat je website een hogere positie krijgt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Binnen een paar dagen zie je al dat je site meer bezoekers. Het grootste voordeel van SEA is dan ook dat je snel resultaat ziet. Bovendien is het met Search Engine Advertising mogelijk om je echt op je doelgroep te richten. Je kunt namelijk bepalen welke gebruikers je advertenties zien. Hierdoor krijg je bezoekers op je website die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de producten en/of diensten die je aanbiedt.
SEO marketing
SEO marketing moet je zien als het alternatief van SEA marketing. Het staat voor Search Engine Optimization en bestaat uit het optimaliseren van je site op specifieke zoekwoorden en -termen. Zo zorg je ervoor om hoger te komen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, maar hiervoor hoef je in principe niet te betalen. SEO is dus eigenlijk gratis, al moet je wel veel kennis hebben om hier goed gebruik van te kunnen maken. Ook zie je niet direct resultaat, dit gaat wel even tijd kosten. Je moet SEO dan ook zien als een online marketingmiddel voor de lange termijn. Uiteindelijk kan dit wel je inzet waard zijn, vooral als je de toppositie weet te bereiken.
Social media marketing
Ook zou je kunnen kiezen voor social media marketing. Eigenlijk moet elk bedrijf hier tegenwoordig gebruik van maken. Dit komt doordat de sociale media door zo goed als iedereen gebruikt worden. Voor online marketing is dit natuurlijk erg waardevol, vooral doordat je op deze manier goed persoonlijk kunt communiceren met je (potentiële) klanten. Er zijn dan ook veel mogelijkheden op het gebied van sociale media marketing. Zelfs met een klein budget kun je al een goed bereik creëren op onder meer Facebook en Instagram. Hierbij kun je diverse doelen hebben, denk aan meer merkbekendheid, meer websiteverkeer, meer conversies, et cetera.
E-mailmarketing
Een ander effectief online marketingmiddel is e-mailmarketing. Hiervoor moet je gebruik maken van nieuwsbrieven. Dit kun je relatief gemakkelijk inzetten, terwijl het ook aan de goedkope kant is. Wel wordt geadviseerd om dit niet handmatig te doen. Werk in plaats daarvan juist met software, waar MailChimp het bekendste voorbeeld van is op het gebied van e-mail marketing. Hiermee kun je ook direct de resultaten van de nieuwsbrief meten zodat je weet hoe succesvol je e-mailmarketing campagne was. De gegevens tonen namelijk wie de nieuwsbrief geopend heeft, hoe vaak er doorgeklikt is en op welke links precies geklikt is. Dit is handig voor de volgende nieuwsbrief!
Affiliate marketing
Daarnaast kun je ook gebruik maken van affiliate marketing. Dit type online marketing kost geld aangezien je moet betalen voor een geleverde prestatie. De affiliate wordt pas betaald wanneer een van zijn/haar bezoekers een actie onderneemt die op voorhand vastgelegd is. Bij affiliate marketing wordt vaak ervoor gekozen om de samenwerking aan te gaan met een blogger, influencer of andere BN’er. Dit komt doordat deze beroemdheden al het vertrouwen van hun publiek hebben, terwijl ze ook productaanbevelingen eenvoudig kunnen integreren in hun content. Vaak wordt dit gedaan met een link naar de website van de adverteerder.
Marketplaces
Het is bovendien zeker een goed idee om te kijken naar de kansen die er liggen bij marketplaces. Ruim 33 procent van de mensen start hun zoektocht naar een product namelijk op een marketplace. Dit is een e-commerce platform waarop ondernemers hun producten kunnen aanbieden tegen een kleine vergoeding. Twee bekende voorbeelden hiervan zijn Amazon en Bol.com. Het is mogelijk om mee te liften op het grote bereik van deze marketplaces door je producten hierop aan te bieden. Wel moet je hiervoor dus een kleine vergoeding betalen, maar uiteindelijk zal het je naar alle waarschijnlijkheid nog veel meer geld opleveren.
Marketing automation
Net is al uitgelegd dat er bij e-mailmarketing diverse factoren gemeten worden, maar hierbij draait het vooral om de interacties. Marketing automation gaat een stap verder. Dit meet de totale customer journey met interacties de potentiële klanten kunnen hebben met je bedrijf. Je doet dit door contactmomenten te creëren, terwijl je ook relevante content moet aanbieden op het juiste moment voor marketing automation. Hiervoor hoef je niet elke keer weer op de verzendknop te klikken. Dit zorgt er dan ook voor dat je klant sneller door de customer journey gaat, wat als doel leadgeneratie en leadnurturing heeft. Met andere woorden, marketing automation zorgt voor conversie.