Als je de eigenaar van een webshop bent dan wil je uiteraard zoveel mogelijk met deze onderneming verdienen. Bij een online winkel is het belangrijk dat je hiervoor veel bezoekers naar je website trekt. Denk hierbij aan nieuwe potentiële klanten, maar ook zeker de terugkerende bezoekers. Om hiervoor te zorgen, moet je meerdere marketingkanalen inzetten. Welke? Dat hangt af van je doelgroep! Toch is niet alleen marketing van belang als je meer omzet uit je webshop wilt halen. Ook de site zelf moet gebruiksvriendelijk zijn en optimaal functioneren. Haal meer omzet uit je webshop met behulp van deze tips!
Gebruik USP’s
Zo is het onder meer een goed idee om USP’s te gebruiken. Deze afkorting staat voor Unique Selling Point. Ze laten dan eigenlijk ook zien waarom een bezoeker klant moet worden bij je webshop. USP’s beschrijven dus wat je bedrijf sterk maakt, maar ook waardoor je anders bent dan de concurrentie. Je kunt veel verschillende USP’s gebruiken in je webshop, bijvoorbeeld:
- Levering in heel Nederland
- 24/7 klantenservice
- Vandaag besteld, morgen in huis
- Gratis bezorging
Heb je een award gewonnen aangaande de kwaliteit van je webshop, product of service? Schroom niet dit te tonen op je website! Ook dit is een USP die zeer zeker op gaat vallen, wat erg belangrijk is bij de Unique Selling Points.
Bied gangbare betaalopties aan
Er zijn tegenwoordig veel methoden die gebruikt kunnen worden om te betalen voor een online bestelling. Hierdoor hebben we allemaal een andere voorkeur. Zo zijn er klanten die graag achteraf betalen aangezien ze nog niet zeker weten of ze hun aankoop daadwerkelijk houden. In ons land is het natuurlijk ook erg belangrijk om iDeal aan te bieden, wat toch wel de meest gangbare betaalmethode is in Nederland. Als je webshop internationaal actief is, is het juist van belang dat je bijvoorbeeld je bezoekers de mogelijkheid geeft om te betalen met een creditcard.
Gebruik korte prijzen
Vaak zie je in een webshop dat de prijzen niet worden afgerond. Zo kan een product bijvoorbeeld 14,99 euro kosten. Dit trucje wordt al jarenlang toegepast, ook in fysieke winkels. Toch blijkt uit onderzoek dat je dit beter niet kunt gebruiken in een webshop. De weergave van prijzen is namelijk wel degelijk van invloed en een praktijktest heeft aangetoond dat je het getal zo kort mogelijk moet weergeven in je online winkel. In plaats van 14,99 euro of € 14,99 kun je dus beter kiezen voor 14. Laat dus ook het valutasymbool weg!
E-mail de winkelwagenverlaters
Een onderzoek laat zien dat op het moment veel bezoekers van webshops hun winkelmandje verlaten zonder daadwerkelijk een bestelling te plaatsen. In het bestelproces haken ze dus af om wat voor reden dan ook, terwijl ze wel dicht tegen de aankoop van een product aan zitten. Misschien haakten ze af omdat ze niet wilden betalen voor de hoge bezorgkosten of werd hun favoriete betaalmethode juist niet aangeboden. Hoe dan ook, het is absoluut zonde om hier niets mee te doen. Het is daarom een goed idee om een winkelwagenverlaters een mail te sturen. Hierdoor kunnen ze het bestelproces alsnog afronden en maak je meer omzet. Zorg hiervoor wel vroeg in het aankoopproces naar het e-mailadres van je bezoekers!
Toon reviews
Daarnaast is het een goed idee om reviews van eerdere klanten te delen op je website. Dit kan zijn van mensen die eerder een product hebben gekocht in je webshop, maar ook reviews over de producten die je aanbiedt in je online winkel kunnen getoond worden op je site. Als potentiële klanten overwegen om wel of niet een bestelling te plaatsen, kijken ze vaak naar de reviews. Hebben je eerdere kopers veel positieve ervaringen gehad? De kans is groot dat de twijfelende bezoeker dan ook een aankoop doet.
Bied gratis verzending en retour aan
Als je de eigenaar van een webshop bent, is het aanbevolen om gratis verzending aan te bieden. Sommige online winkels doen dit standaard, andere doen het vanaf een bepaald bedrag. Waar je ook voor kiest, je klanten zullen het zeker waarderen als hun aankoop gratis bezorgd wordt. Voor gratis retourneren geldt precies hetzelfde, al begint dit minder belangrijk te worden. Desondanks kan een gratis verzending en retour alsnog iets zijn dat een potentiële koper overhaalt om bij je webshop een bestelling te plaatsen.
Gebruik call-to-actions
Het is ook van belang om in je webshop call-to-actions toe te voegen. Dit zijn korte zinnen waarmee je de bezoekers van je website probeert te verleiden om actie te ondernemen. Met een paar simpele aanpassingen kan dit al een heel verschil maken. Zo kun je de bestelbutton verbeteren door een actiegerichte tekst toe te voegen. Gebruik in plaats van ‘in de winkelwagen’ bijvoorbeeld ‘bestel nu’. Deze kleine aanpassing kan al wonderen verrichten! Ook de kleur van de bestelbutton speelt hierbij een rol, waarbij je het beste kunt kiezen voor oranje of groen. Deze kleuren wekken geen negatieve associatie op, terwijl ze alsnog aanzetten tot actie.