Ranken in Google met ChatGPT

Je kunt er niet meer omheen: ChatGPT. Elke marketeer heeft er wel iets over te zeggen en zelfs in de politiek worden er discussies gevoerd over het gebruik van AI. Zijn de mogelijkheden daadwerkelijk oneindig? En wat zijn de eventuele gevaren die hierbij komen kijken? Omdat er al zoveel informatie online staat over ChatGPT en […]

Author Image
Wilbert
Marketeer
Geplaatst op 29 juni 2023
Chat-GPT teksten

Je kunt er niet meer omheen: ChatGPT. Elke marketeer heeft er wel iets over te zeggen en zelfs in de politiek worden er discussies gevoerd over het gebruik van AI. Zijn de mogelijkheden daadwerkelijk oneindig? En wat zijn de eventuele gevaren die hierbij komen kijken?

Omdat er al zoveel informatie online staat over ChatGPT en de manieren waarop je het kunt gebruiken, hebben wij het eens over een andere boeg gegooid. We hebben uitgetest of je met teksten vanuit ChatGPT kunt ranken in Google.

Misschien heb je online al wel gelezen dat het overnemen van ChatGPT-teksten drastische gevolgen kan hebben op de lange termijn, omdat zoekmachines deze teksten mogelijk niet als ‘goede content’ zullen zien. Maar terwijl Google, Microsoft en alle andere techgiganten aan het concurreren zijn om de beste AI tool te ontwikkelen, hebben ze nog geen antwoord gevonden op hoe dit soort teksten door hun algoritmes kunnen worden herkend. Voor nu speelt het risico dat ChatGPT-content wordt bestraft dus nog geen rol.

En dat bracht ons op het idee om dus te testen hoe je als SEO-specialist optimaal gebruik kunt maken van ChatGPT en wat dit doet met de positie van je tekst in Google. Laat ons je meenemen in de stappen die we hebben gezet:

        1. We zijn begonnen in maart met het optimaliseren van een bestaande webpagina. Hiervoor hebben we allereerst zelf wat vooronderzoek gedaan, onder andere naar de populaire zoekwoorden, gerelateerde onderwerpen en waar de concurrenten over schrijven en op ranken.Deze informatie hebben we dus niet uit ChatGPT gehaald, ondanks dat de AI je wel inspiratie kan geven voor zoekwoorden. Vraag hem bijvoorbeeld: ‘Geef me een lijst van 10 zoekwoorden over [onderwerp]. Waarom hebben we dit dan niet gebruikt? Omdat onze SEO-specialist natuurlijk veel beter is ;). Nee grapje, om zoekvolumes en de Keyword Difficulty te bepalen heb je andere tools dan ChatGPT nodig en deze tools kunnen ook gerelateerde zoekwoorden voorspellen. ChatGPT was in dit geval nog niet nodig dus.

       

        1. De informatie die we uit de zoekwoordanalyse en concurrentieanalyse hebben verzameld, hebben we vervolgens samengevoegd in een tekststructuur, die aangaf wat er allemaal in de tekst moest komen.Denk hierbij aan bijvoorbeeld; Een alinea over wat [onderwerp] precies inhoudt, een stappenplan om [onderwerp] uit te voeren, een alinea met een conclusie, een veelgestelde vragen sectie en meer.Ook voor het maken van een tekststructuur kan ChatGPT worden ingezet. Wat jammer is, is dat hij de structuur vaak vrij algemeen houdt en dus niet een structuur maakt op basis van de zoekwoordanalyse en concurrentieanalyse. Daarom hebben we hier opnieuw onze SEO-specialist maar voor ingezet. En omdat hij zo lekker bezig was, heeft hij in de structuur ook alvast de koppen (H1 en H2) van de alinea’s bedacht. Weer op basis van de zoekwoord- en concurrentieanalyse natuurlijk. Scheelde ChatGPT wat werk ;).

       

        1. Nu de tekststructuur stond, konden we verder met de belangrijkste stap: het invullen van de tekst! En ja, hier hebben we onze AI-vriend uiteraard wel voor gebruikt.Met verschillende ‘prompts’ (de vragen die je stelt /commando’s die je geeft) hebben we ChatGPT de tekst per alinea laten invullen. Bijvoorbeeld: ‘Schrijf een korte alinea van maximaal 100 woorden over ‘wat je nodig hebt om [onderwerp]’’.Wat we hebben gemerkt in de teksten van ChatGPT, is dat er veel herhaling in voorkomt. Dezelfde informatie is dan wel in andere woorden beschreven, maar het blijft dezelfde informatie. We hebben de bot dan ook een paar keer moeten bijsturen om tot informatieve, korte en krachtige teksten te komen.

       

      1. Omdat ook onze vriend ChatGPT niet foutloos kan zijn (misschien wel in taalgebruik, maar niet rondom inhoud), hebben we als laatste stap onze teksten toch nog even wat bijgeschaafd en sommige stukken kort herschreven. En voilà, een prachtige geoptimaliseerde webtekst!

       

      Wat hebben we hiervan geleerd?

      Allereerst hebben we hiervan geleerd dat ChatGPT enorm handig is. Niet alleen is het een supersnel programma, maar het kan ook nog eens heel veel. Wel ligt de kwaliteit van de output, altijd aan de kwaliteit van de input. Hoe duidelijker jij je prompt beschrijft, hoe duidelijker de uitkomst.

      Dikke tip: Om de AI wat te helpen en hem richting te geven, kun je ook altijd voorbeeldteksten invoeren, van bijvoorbeeld de concurrent ;). Dan weet je in ieder geval dat de informatie feitelijk klopt (tenzij de tekst van de concurrent ook geknipt en geplakt is uit ChatGPT).

      Betekent dit dan ook dat het werk van tekstschrijvers en SEO-specialisten vervangbaar is? Ons antwoord is nee. Op korte termijn in ieder geval niet. Want zoals we hierboven al beschreven, zijn sommige antwoorden van ChatGPT te oppervlakkig en niet voldoende strategisch onderbouwd om klakkeloos over te nemen.

      Wel wordt het werk van tekstschrijvers en SEO-specialisten veel makkelijker, omdat je ChatGPT heel makkelijk kan gebruiken voor inspiratie. En wie weet leert de AI tool op de lange termijn alleen maar meer van zichzelf en de slimme prompts die jij invoert, waardoor je straks als tekstschrijver of SEO-specialist toch vervangbaar blijkt. Wie weet.

       

      Het resultaat

      Maareh, allemaal leuk en aardig dat gebruik van ChatGPT, maar wat heeft het nou eigenlijk opgeleverd?

      Allereerst: het scheelt tijd (en dus geld). Sorry tekstschrijvers, maar het kost jullie toch echt meer tijd om een tekst te schrijven dan ChatGPT. Met alle stappen die we hebben gezet, heeft het ons ongeveer een dag (6 à 7 uur) gekost om de tekst te optimaliseren. Zonder ChatGPT had dit een halve dag extra gekost.

      En dan nog het belangrijkste: de tekst rankt ook nog eens mega goed! Na een paar weken zie je in de data al een piek in het aantal vertoningen en ook het aantal klikken blijft stijgen (met pieken en dalen tussendoor):

      In conclusie, ranken met ChatGPT? Kan gewoon. Wel blijkt de menselijke hand hier zeker nog aan te pas te moeten komen om deze resultaten te bereiken, maar om jezelf tijd (en writersblok) te besparen zouden wij ChatGPT zeker aanraden!

      P.s. Nee, deze blog is niet met behulp van ChatGPT geschreven ;).

Lees ook