Google zit nooit stil. En dat blijkt uit de verschillende nieuwe updates die de laatste tijd weer zijn uitgerold. Deze updates kunnen effect hebben op de ‘search engine optimization’ (SEO) resultaten van jouw website of webshop. Hieronder lees je welke updates zijn uitgevoerd, welk doel ze hebben en wat voor effect deze updates zullen hebben.
Deze blog wordt regelmatig aangevuld met informatie over de nieuwste updates.
Laatste update: april 2023.
Een nieuwe ‘reviews update’ – April 2023
Op 12 april kondigde Google een nieuwe ‘Reviews Update’ aan. Deze update gaat over het schrijven van – jawel – Google reviews. Hoe kun je nu een review schrijven die hoog zal scoren op Google?
Eigenlijk is deze update niet heel spannend. Google heeft simpel gezegd een aanpassing gedaan in de criteria die ze hanteren om reviews te beoordelen. Op hun Search Central website beschrijven ze hoe je kwalitatieve reviews kunt schrijven. Hieronder hebben we de belangrijkste punten voor je samengevat:
- Laat zien dat je een gebruiksexpert bent: je moet het product of de service waarover je schrijft echt gebruikt hebben om te weten waar je over schrijft volgens Google. Dit is natuurlijk nooit 100% te controleren, maar door bijvoorbeeld belangrijke specificaties te omschrijven en originele informatie toe te voegen aan je review, laat je zien dat de review zinvol en te vertrouwen is.
- Lever bewijs aan dat je het product / de dienst gebruikt hebt: plaats bijvoorbeeld een video of foto bij je review. Ook op deze manier wordt de authenticiteit van je review versterkt.
- Deel een review in de vorm van een ‘rating’: Geef cijfers, op bijvoorbeeld een schaal van 1 tot 5, over verschillende aspecten van het product / de dienst. Neem daarin ook mee wat het verschil is ten opzichte van de concurrent om de kwaliteit van je review te vergroten.
- Geef achtergrondinformatie over het product / de dienst: beschrijf bijvoorbeeld het verschil tussen vorige modellen en het huidige model van het product, of beschrijf hoe dienst wordt uitgevoerd en wat voor effect dit heeft op de ervaring met de dienst.
- Wees objectief in je review: Google geeft aan dat je niet zomaar elk product de hemel in kan prijzen zonder de reden waarom te beschrijven. Wees dus objectief in de beschrijving en neem zowel de positieve als negatieve punten mee in je review.
Zoals in een eerdere update is beschreven, gaat Google ook strenger optreden tegen ‘affiliate reviews’. Zorg er dus voor dat jouw review aan de beschreven criteria voldoet om hoog te scoren in Google.
De ‘Google Core Update’ – Maart 2023
Wel vaker rolt Google een ‘Core Update’ uit, maar slechts een paar keer per jaar is het een update die een grote impact maakt. De Core Update van maart is er zo een.
In een Core Update worden er grote aanpassingen gedaan rondom hoe Google websites en pagina’s beoordeelt. In het algemeen beoordeelt Google websites en pagina’s via hun algoritme, op basis van de drie SEO-pijlers: techniek, content en backlinks.
Met een Core Update wil Google telkens de gebruikerservaring van de zoekmachine verbeteren door nuttige en relevante zoekresultaten aan te bieden. Dit kan als gevolg hebben dat de manier waarop Google zijn zoekresultaten rangschikt en presenteert, verandert.
De belangrijkste gevolgen voor jouw website of webshop kunnen de volgende zijn:
- Je ziet een daling in je zoekresultaten. Dit betekent dat jouw website niet meer voldoet aan de eisen die het nieuwe algoritme aan je content, backlinks of de technische structuur van je website stelt.
- Je ziet een stijging in je zoekresultaten. Oftewel, je website voldoet juist beter aan de eisen van het nieuwe algoritme.
- Je ziet geen daling of stijging in je zoekresultaten. Dan kan het zijn dat het nieuwe algoritme geen effect heeft gehad op jouw website of webshop, omdat deze al voldoet aan de nieuw gestelde eisen.
Zie je nu een daling in je zoekresultaten, dan moet je actie ondernemen om de impact te minimaliseren. Ga de drie SEO-pijlers eens opnieuw na: 1) zorg dat je website of webshop kwalitatieve content bevat; 2) zorg dat je website of webshop hoogwaardige backlinks heeft; en 3) zorg ervoor dat je website technisch geoptimaliseerd is.
Heb je hier hulp bij nodig? Bekijk hoe wij je kunnen helpen of neem contact met ons op.
Google’s ‘Product Reviews Update’ – Februari 2023
Eind februari 2023 werd de ‘Product Reviews Update’ aangekondigd. Deze update richt zich op productreviews en heeft als doel het belonen van reviews die daadwerkelijk geschreven zijn vanuit een persoonlijke ervaring met een product of dienst.
Vaak komt het namelijk voor dat er veel reviews online komen die niet nuttig zijn voor een lezer. Dit zijn reviews die via speciale ‘review sites’ of ‘review pagina’s’ worden geplaatst om een product of dienst aan te prijzen.
In die review staat vervolgens een link waar je op kunt klikken om het product of de dienst aan te schaffen. Klik je als bezoeker op die link, dan krijgt de eigenaar van de review hier geld voor van de aanbieder van het product of de dienst. Dit heet affiliate marketing.
Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij de adverteerders hun partners, ook wel affiliates genoemd, belonen voor de leads of verkopen die deze partner heeft aangeleverd (bijvoorbeeld via reviews dus).
De valkuil van deze reviews is echter, dat de schrijver het product of de dienst vaak niet eens écht heeft uitgeprobeerd. En daar wil Google een stokje voor steken.
Google wil dus met deze nieuwe updates, de affiliate reviews eruit filteren en focus leggen op de echte, kwalitatieve reviews. Waarvan de schrijver het product of de dienst wél echt heeft uitgeprobeerd.
Deze kwalitatieve productreviews hebben natuurlijk een aantal criteria waar Google ze aan gaat meten. Deze criteria zijn hier te vinden.