,

SEO of SEA; waar kun je het beste voor kiezen?

Inhoudsopgave

Kiezen tussen SEO en SEA, dat kan nog wel eens lastig zijn. Is dat tegenwoordig eigenlijk nog wel het geval? Nee! Inmiddels is het immers beter om beide zoekmachinemarketing methoden in te zetten voor je bedrijf. Dit is echt essentieel om optimaal rendement te halen uit je budget zodat je zoveel mogelijk potentiële klanten kunt aanspreken op Google. In deze blog kun je meer lezen over zowel SEO als SEA, terwijl ook de voordelen van SEO en de voordelen van SEA besproken worden. Daarnaast leggen we uit waarom we adviseren om een combinatie van de twee kanalen te gebruiken.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. Dit houdt in dat je je site verbetert zodat je beter vindbaar en zichtbaar wordt in Google. Hierbij gaat het om de organische zoekresultaten van de zoekmachine. Hiervoor hoef je niet te betalen. In plaats daarvan moet je met je website juist inspelen op de algoritme die Google heeft ontwikkeld. Aan de hand van liefst ruim honderd criteria wordt zo bepaald welke website het meest relevant is voor de gebruiker van de zoekmachine. In principe kunnen deze voorwaarden verdeeld worden in drie categorieën: autoriteit, content en techniek. Voor de beste SEO moet je daarom werken aan deze drie onderdelen.

Wat is SEA?

SEA staat juist voor Search Engine Advertising en wordt vaak zoekmachine adverteren genoemd in het Nederlands. Hiermee betaal je om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google. Aanvankelijk bestond Google Ads, wat SEA eigenlijk is, alleen uit tekst advertenties. Inmiddels is dit niet meer het geval, zo kun je ook gebruik maken van Google Shopping om beter zichtbaar te zijn. Hiervoor moet je meedoen aan een veilingsysteem. Dit bepaald per zoekopdracht welke resultaten getoond worden in Google, net zoals de posities van de betaalde advertenties. Relevantie is hierbij erg belangrijk. Laat je zoekwoorden, advertentietekst en landingspagina zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdracht om een grotere kans te krijgen op het tonen van je advertentie aan de zoekers. Het is ook goed om te weten dat je bij SEA betaalt per klik. 

SEO of SEA

Wat zijn de voordelen van SEO?

Er zijn veel SEO voordelen. Zo kun je onder meer denken aan het feit dat je niet hoeft te betalen als iemand je website bezoekt. Zelfs als je miljoenen bezoekers krijgt, hoef je niets te betalen voor de organische klikken. Naast de kosteloze bezoekers, biedt SEO ook het voordeel dat het geschikt is voor de volledige funnel. Bovendien is het duurzaam aangezien het vaak ingezet wordt als een lange termijn strategie.

Wat zijn de voordelen van SEA?

Daarnaast zijn er natuurlijk ook allerlei SEA voordelen. Een van de voordelen van SEA is dat het direct voor resultaat kan zorgen. Letterlijk binnen een paar minuten na het creëren van je campagne kun je al extra klanten krijgen op je site. Je hebt bovendien veel invloed hierop aangezien je eenvoudig aanpassingen kunt aanbrengen in je campagne. Zo kun je je SEA campagne dus verder optimaliseren om meer conversie te behalen. 

Wat zijn de verschillen tussen SEO en SEA?

Tussen SEO en SEA zitten grote verschillen, zoals je hierboven eigenlijk al hebt kunnen lezen. Nu kunnen we dit wel uitleggen in een alinea, maar het is veel eenvoudiger om de verschillen in een handig overzicht te zien. Dat kun je dan ook doen in de onderstaande tabel!

SEO SEA
Lange termijn strategie Direct resultaat
Kosteloze klikken Betaal per klik (Pay Per Click)
Weinig invloed op resultaat Directe invloed op resultaat
Weinig inzicht in resultaat Veel inzicht in resultaat
Geschikt voor de volledige funnel Geschikt voor onderin de funnel

Wanneer moet je SEO of SEA inzetten?

Alhoewel er dus wel degelijk behoorlijke verschillen zitten tussen SEO en SEA, hebben ze ook een grote overeenkomst: ze versterken elkaar. Met andere woorden, je moet dus gebruik maken van zowel Search Engine Optimization als Search Engine Advertising. Heb je nog geen ervaring met zoekmachinemarketing? Het wordt dan vaak aangeraden om te beginnen met SEA aangezien je hiermee direct resultaat kunt behalen. Uiteindelijk zul je je marketingstrategie wel moeten uitbreiden met behulp van SEO. Dit is dus verstandig omdat ze elkaar versterken.

Hoe kun je SEO en SEA combineren?

We adviseren je om eigenlijk direct een combinatie van SEO en SEA te gebruiken zodat beide kanalen elkaar optimaal aanvullen. De succesvolle woorden uit je SEA campagne kun je bijvoorbeeld ook op je website gebruiken voor een betere SEO. Daarnaast is het mogelijk om de pagina’s die binnen je Search Engine Advertising campagne minder goed presteren te optimaliseren. Op deze manier kun je het resultaat verbeteren. Het is bovendien een goed idee om SEO en SEA te combineren met behulp van doelgroeplijsten. Dit bestaat uit mensen die al eens je website bezocht hebben waarop je je betaalde campagne kunt focussen.

Recente blog posts