Als eigenaar van een webshop of een ander soort website is het van belang om alle ins en outs van SEO te kennen. Deze afkorting staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands vaak zoekmachineoptimalisatie genoemd wordt. Google maakt gebruik van SEO om ervoor te zorgen dat de gebruikers van de zoekmachine de informatie krijgen die ze zoeken. Je moet SEO dan ook zien als een algoritme wat bestaat uit veel verschillende factoren. Hierbij kun je onder meer denken aan on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel gaan we dieper in op deze twee pijlers en leggen we ook het verschil uit.
Off-page SEO
Optimalisatiemogelijkheden die niet direct zichtbaar zijn op de site vallen onder off-page SEO. Het bestaat dan ook uit het verzamelen van externe links zodat je de websiteautoriteit kunt verbeteren, wat vaak linkbuilding genoemd wordt. Deze links zijn nodig aangezien Google dit ziet als een aanbeveling voor je website. Wel is het van belang dat er gelinkt wordt vanaf een domein die voldoet aan de onderstaande elementen:
- Relevant: Je website en de externe site moeten met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Met andere woorden, de externe website moet relevant zijn aan die van jou.
- Uniek: Er moet niet al vanaf hetzelfde IP-adres gelinkt worden naar je website.
- Kwalitatief: Ziet Google de externe site als een autoriteit? De link heeft dan meer waarde, wat dus goed is voor je off-page SEO. Een externe link van een website met weinig domeinautoriteit is juist minder waard. Dit wordt overigens gemeten met behulp van de DR score.
On-page SEO
Eigenlijk laat de term on-page al zien waar on-page SEO precies over gaat. Het heeft namelijk te maken met de optimalisatiemogelijkheden die je op je site kunt doorvoeren. Hierdoor draait het om zowel content als technische SEO, wat twee van de SEO-pijlers zijn. De resterende pijler is websiteautoriteit, wat bij off-page SEO juist een belangrijke rol speelt. Bij on-page SEO moet je als het gaat over content onder andere denken aan metateksten, paginatitels, headers en afbeeldingen. Deze aspecten van content moeten stuk voor stuk geoptimaliseerd worden om een zo hoger in google zoekresultaten te komen.
Zoekwoorden
Daarnaast moet je bij het creëren van de inhoud van je website ook rekening houden met zoekwoorden. Hiervoor moet je natuurlijk eerst een zoekwoordenonderzoek doen om erachter te komen op welke trefwoorden je precies goed kunt scoren in Google. Vervolgens moet je deze termen terug laten komen in zowel de titels als headers van je site, terwijl ze ook in de tekst zelf gebruikt moeten worden. Vergeet bovendien niet de longtail zoekwoorden om je on-page SEO te verbeteren.
Technische onderdelen
On-page SEO heeft desondanks niet alleen maar met content te maken, zoals net al genoemd is, speelt ook technische SEO een rol. Je website kan geoptimaliseerd worden op een paar technische onderdelen, waaronder een beveiligde HTTPS-omgeving, 404-pagina’s en onnodige 301-redirects. Daarnaast is het tegenwoordig ook van groot belang dat je site mobielvriendelijk is. Mobiel browsen wordt namelijk steeds meer gedaan onder de gebruikers van Google. Hierdoor beloont de zoekmachine de sites die eenvoudig en goed gebruikt kunnen worden op smartphones met een hogere ranking. In de ogen van Google is de websitesnelheid bovendien essentieel. Je site mag tegenwoordig dus beslist niet traag zijn.
Het verschil
Inmiddels heb je naar alle waarschijnlijkheid een goed beeld van on-page SEO en off-page SEO door de hierboven gegeven informatie. Er ontbreekt nog wel één belangrijk punt: het verschil. Je moet off-page SEO zien als de technische optimalisatiemogelijkheden die niet zichtbaar zijn, terwijl on-page SEO bestaat uit optimalisatiemogelijkheden die wel zichtbaar zijn op je website. In principe kun je zelf aan de slag gaan met deze twee SEO-pijlers, maar je kunt ook een SEO-specialist van Multiplus online hiervoor inschakelen.