Conversie optimalisatie is het optimaliseren van de conversies die gebeuren op een site. Stel, er komen duizend bezoekers op een pagina en maar tien van deze mensen verrichten een aankoop. Door deze webpagina te optimaliseren, kun je vervolgens het aantal betalende klanten verhogen. Search Engine Optimization kan hier bijvoorbeeld een belangrijke rol bij spelen, maar ook on-page optimization kan in dit geval van invloed zijn. Onderstaand kun je meer lezen over conversie optimalisatie en hoe je hierbij doelen kunt bepalen.
Wat is de definitie van conversie optimalisatie?
In het verleden lag de betekenis van conversie optimalisatie met name op het aantal bezoekers van een website. Toch zorgde een hoog bezoekersaantal niet direct voor een hogere omzet, wat onder meer het geval kan zijn doordat de verkeerde doelgroep is benaderd. De focus op conversie optimalisatie is desondanks toegenomen zodat bedrijven maximaal kunnen profiteren van hun marketingbudget. Dit gaat dus niet om het verkrijgen van meer bezoekers op je website, maar juist over het aantrekken van bezoekers die zorgen voor conversie, wat niet eens een financiële transactie hoeft te zijn.
Hoe kun je conversiedoelen bepalen?
Bij conversie optimalisatie is het van belang om doelen te bepalen. Dit moet je doen voordat je gaat starten met het optimaliseren van een webpagina. Je zou bijvoorbeeld als doel kunnen hebben om meer abonnees te krijgen met behulp van conversie optimalisatie, maar er zijn nog veel meer opties op dit gebied. Mogelijk zouden je conversiedoelen ervoor kunnen zorgen dat het aantal bezoekers daalt, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je juist meer conversies krijgt op je website. Dan moet je je conversie optimalisatie dus als een succes zien aangezien je doel behaald is!