Wat is SEA?

Inhoudsopgave

SEA is een van de vormen van online marketing. Deze afkorting staat voor Search Engine Advertising, maar in het Nederlands kennen we het als zoekmachine adverteren. Zoekmachines worden hierbij ingezet voor het bereiken van de beoogde doelgroep. Met SEA kan een website een prominente plaats veroveren op de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, de bekendste en meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Hiervoor wordt betaald door de adverteerder. Hieronder vind je informatie over SEA en het verschil met SEO, een andere vorm van Google marketing. 

Wat is Search Engine Advertising?

Zoeken op het internet is natuurlijk gratis, dat is altijd al zo geweest. Voor zoekmachines is dit een nadeel, zij lopen veel inkomsten mis. Deze platformen ontwikkelden daarom een manier waarop ze alsnog geld konden verdienen, wat Goto.com als eerste deed met hun Click To Pay methode. In 2000 zou Google volgen met een programma genaamd AdWords. Betaalde resultaten krijgen hiermee een hoge positie op de pagina’s van de zoekresultaten. Ze komen zelfs boven de organische resultaten terecht op de zogeheten Search Engine Result Pages. Tegenwoordig valt er een goede onderscheiding te zien tussen de twee soorten resultaten, wat vroeger nog niet het geval was. 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEA en SEO lijken alleen qua afkortingen al op elkaar, maar ze hebben ook praktisch hetzelfde doel: een zo hoog mogelijke positie krijgen in de zoekresultaten van zoekmachines. Toch zijn er ook zeker wel wat verschillen tussen deze twee vormen van online marketing. Bij SEA moet je namelijk geld betalen aan de zoekmachine, wat bij SEO niet het geval is. Alsnog kunnen hier wel forse marketingkosten gepaard mee gaan. Ook is bij SEA een hogere ranking normaliter gegarandeerd, wat je direct zult zien. Bij SEO duurt dit vaak langer, al leidt het niet altijd tot een hogere positie in de zoekresultaten.

Recente blog posts