Duplicate content is de term die gebruikt wordt voor informatie die gepubliceerd wordt op een aantal verschillende webpagina’s. Hierbij kan het zijn dat het een gedeelte van de content is, maar het kan ook de volledige inhoud zijn. Hierbij worden er auteursrechten geschonden, maar het herpubliceren van data heeft bovendien ook een invloed op de ranking van je website in zoekmachines als Google. Onderstaand kun je meer lezen over duplicate content en hoe het in relatie staat tot Search Engine Optimization.
Wat is de definitie van duplicate content?
Je kunt veel informatie vinden op het internet, maar dit zal plotseling een stuk minder worden als je alle dubbele data verwijdert. Dit komt bijvoorbeeld doordat webshops productinformatie van de fabrikant overnemen op hun eigen site, wat in principe geen bezwaar hoeft te zijn. Wordt er zonder toestemming informatie hergebruikt op andere sites dan is dit echter wel een probleem, dit kan namelijk schending van auteursrecht zijn. Duplicate content kan desondanks gelukkig eenvoudig omzeild worden door simpelweg bestaande content te herschrijven in andere woorden. De strekking blijft dan gelijk, maar toch wordt het wel degelijk uniek door het parafraseren van de inhoud.
Wat is de rol van duplicate content in SEO?
Online vind je diverse uitgevers met meerdere titels, zoals DPG. Een deel van de content van de titels van deze uitgever zal elkaar overlappen. Je kunt dan in de HTML code van de webpagina aangeven of het gaat om een kopie of juist een originele pagina. Wordt dit niet aangegeven dan kan het een rol spelen op de ranking in zoekmachines. Duplicate content moet je ook zien te vermijden vanwege het kannibaliseren van webpagina’s in zoekmachines. Dit kan voorkomen worden door de noindex tag te gebruiken.