Dofollow is een beschrijving van links die beschrijven dat zoekmachines ze crawlen en tellen als stemmen van kwaliteit. Standaard zijn alle koppelingen dofollow-links, tenzij ze handmatig worden gewijzigd in nofollow-links of automatisch worden gewijzigd door een website-instelling. De dofollow-links worden door de zogeheten crawlers van zoekmachines als Google gevolgd. Dofollow-links geven daardoor door wat de SEO-gemeenschap gewoonlijk “link juice” noemt. Door te leren naar welke webpagina’s vaak wordt gelinkt, kunnen zoekmachines namelijk bepalen hoe hoog websites moeten scoren in de zoekresultaten. Google doet dit met PageRank. Links zijn desondanks slechts een van de vele rankingfactoren. Onderstaand kun je meer lezen over dofollow!
Wat is de definitie van dofollow?
PageRank is in feite een gewogen score die links gebruikt om punten toe te wijzen – hoe meer punten, hoe beter je siterangschikking en hoe beter je SEO. Vaak aangeduid als “link juice” door online marketingprofessionals vanwege hun vermogen om door websites met de juiste linkstructuur te “stromen”, is het verkrijgen van deze punten een prioriteit voor elke site-eigenaar. Hier werd echter al snel misbruik van gemaakt door marketeers die links plaatsten in reacties op berichten van populaire websites. Deze koppelingen waren standaard dofollow, maar om dit probleem op te lossen werd de nofollow-link geïntroduceerd.
Hoe kun je een dofollow-link maken?
In de meeste gevallen is er geen actie vereist om een dofollow-link te maken. Als je site gelinkt is door een andere site en zij ervoor kiezen om de nofollow-tag niet toe te voegen, zullen zoekmachines natuurlijk op je pagina terechtkomen en je algehele PageRank verhogen. Hetzelfde geldt als je links op je eigen site opneemt, zogeheten interne links. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om links naar andere gerenommeerde sites toe te voegen aan je eigen inhoud en zoekmachines toe te staan deze links te volgen.