Keyword stuffing is een methode die valt onder een marketingmethode genaamd zoekmachine optimalisatie. Toch is het niet altijd verstandig om hier gebruik van te maken, het is namelijk onderdeel van Black Hat SEO. Het voldoet hierdoor dan ook niet aan de richtlijnen van zoekmachines als Google. Bij keyword stuffing voegt men bepaalde zoekwoorden toe aan pagina’s op zowel zichtbare als onzichtbare elementen. Dit wordt gedaan met het doel om een hogere positie te krijgen in de zoekresultaten. In dit artikel lees je meer over keyword stuffing en waarom het niet langer werkt.
Wat is de definitie van keyword stuffing?
Als iemand zoekt naar bepaalde informatie op een zoekmachine dan wil diegene dat er alleen maar pagina’s in beeld komen die daadwerkelijk relevant zijn. Toch gebeurt dit niet altijd. Er kunnen ook zoekresultaten opduiken die een heel ander onderwerp hebben. Dit komt doordat de maker van deze webpagina’s dan in de HTML populaire zoekwoorden heeft verwerkt. Op deze manier willen ze meer bezoekers trekken. Dit is keyword stuffing, wat je moet zien als misleiding door het volproppen van een pagina met zoekwoorden.
Waarom werkt keyword stuffing niet meer?
In het verleden werden met name zoekwoorden gebruikt die webmasters konden opnemen in de meta data, maar dat is nu niet langer het geval doordat webcrawlers tegenwoordig volledige webpagina’s kunnen scannen en de content in context kunnen plaatsen. Eerder werd keyword stuffing dus veel gebruikt door veel populaire zoektermen op te nemen in de meta data, al werd dit ook gedaan op de webpagina zelf. Door algoritme updates van Google werkt deze zoekmachine optimalisatie methode tegenwoordig niet meer. Overigens heeft ook Bing maatregelen genomen, voor deze zoekmachine werkt keyword stuffing dus tevens niet meer.