Op een webpagina is het verstandig om gebruik te maken van allerlei zoektermen. Hierbij kun je onder meer kiezen voor zogeheten long tail keywords. Dit zijn zoektermen die uit meer dan één woord bestaan, terwijl ze ook specifieker zijn dan hun tegenhanger short tail keywords. De kans is kleiner dat iemand op Google zoekt op een bepaalde combinatie van woorden dan dat er gezocht wordt op één woord, zullen de zoekresultaten van de lange zoekopdrachten wel de vraag van de consumenten beter beantwoorden. Leer meer over long tail keywords in de rest van dit artikel!
Wat is de definitie van long tail keywords?
In een markt zijn veel bedrijven erg actief, dit is zelfs het geval als het gaat om een niche. Om toch de juiste doelgroep aan te kunnen spreken met je website, is het daarom verstandig om gebruik te maken van long tail keywords. Dit zijn dus zoektermen met een langer aantal woorden. Hun lengte maakt ze specifieker dan zoekopdrachten met minder woorden en daardoor kunnen ze toegepast worden op webpagina’s om ze beter aan te laten spreken op de doelgroep. Zoektermen met minstens drie woorden worden over het algemeen gezien als long tail zoekwoorden.
Waarom moet je long tail keywords gebruiken?
Het uitvoeren van trefwoordonderzoek om long tail zoektermen rond een specifieke niche te vinden, kan een vruchtbare marketingtactiek zijn, met name in advertenties en SEO. Long tail keywords zijn specifieker, dus zoekers weten eerder waar ze naar op zoek zijn en daarom is de kans groter dat ze iets kopen. Bij online adverteren zijn langere zoektermen ook minder concurrerend. Met andere woorden, meer adverteerders bieden om advertenties op de populairste pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines te plaatsen. Ook bij SEO is er bij long tail keywords minder concurrentie.