Zoekwoorden zijn de levensader van zoekmachines. Om de content van je website goed te optimaliseren om meer verkeer en zichtbaarheid in zoekresultaten te krijgen, moet je substantieel trefwoordonderzoek uitvoeren. Hierbij moet je onder meer letten op de long tail keywords, maar ook de zogenoemde short tail keywords moeten onderzocht worden. Zowel short tail als long tail zoekwoorden zijn belangrijk voor je algehele SEO-strategie, maar ze hebben iets verschillende doelen. In dit artikel gaan we dieper in op de short tail zoektermen, wat je moet zien als de tegenhanger van long tail keywords.
Wat is de definitie van short tail keywords?
Short tail zoekwoorden zijn over het algemeen de meest effectieve manier om bezoekers bovenaan de kooptrechter naar je site te leiden. Deze termen bevatten slechts tussen de 1 en 3 woorden, zoals ‘handtassen’ of ‘designer handtassen’. Dit type trefwoord heeft de neiging om hoge zoekvolumes te genereren doordat er veel gezocht wordt op Google naar de short tail keywords.
Wat is het nadeel van short tail zoekwoorden?
Het ding om te onthouden over short tail zoektermen is, dat er sprake is van veel concurrentie met zulke hoge zoekvolumes. Het voordeel van short tail keywords is dus eigenlijk ook direct het nadeel! Deze zoekwoorden zijn generiek, waardoor ze moeilijker hoog scoren in de zoekresultaten van Google. Maar wees niet ontmoedigd als het voelt alsof je achter in een zeer lange, zeer ongeduldige rij staat. Als je je op de juiste zoekwoorden richt, hoef je alleen maar geduld, hard werken en de juiste aanpak te hebben en je zult resultaten gaan zien. Dit is zowel bij short tail als bij long tail keywords het geval.